Enkele weken geleden schreven we, vol enthousiasme, al een artikel over de nieuwe 1×13 groep van Rotor.

Wat we toen niet vermelden was dat deze groep ook gebruikt maar van een speciale achternaaf; De Rvolver.

Lees hieronder meer over deze bijzondere naaf, of kom langs voor meer uitleg.

_

Uniek Binnenwerk

De Rvolver achternaaf heeft een bijzondere body. In tegenstelling tot pallen, heeft deze Rotor body cilinders waar een kleine veer onder geplaatst is. Deze 5 cilinders staan onder een hoek en grijpen aan in een krans waar halve maantjes uit zijn gefreesd.

Dit systeem heeft minder wrijving en grijpt sneller aan dan een traditionele naaf met 3 pallen. Tevens is de naaf lichter dan de meeste traditionele naven.

Bijkomend voordeel; De onderdelen van het binnenwerk zijn los te vervangen indien deze ooit te ruim worden.

_

Verminderde Weerstand

Op het moment dat je stopt met trappen, dan beweegt de “ratchet ring” weg van de cilinders. Hierdoor wordt de wrijving verminderd.

Nu hoor ik je zeggen: Maar ik houd zelden mijn benen stil tijdens het fietsen. Nou geloof ons, je houdt vaker je benen stil dan je denkt. Vooral als je in een groepje/waaier fietst.

Zie onderstaande video.

image
rotor naaf
rotor naaf
rotor naaf