In 2019 veroverde de Áspero de gravelwereld en luidde een “nieuw tijdperk van snelheid in gravel” in. Leuk, maar gewoontjes.
De nieuwe Áspero blijft trouw aan zijn oorspronkelijke missie, maar met enkele verbeteringen: een trapas met schroefdraad, nettere kabelgeleiding en een UDH-compatibele derailleurhanger voor wie de SRAM Transmission-aandrijvingen wil gebruiken. En hij is natuurlijk aerodynamischer.
In het geval van de Áspero draait het bij aerodynamische prestaties minder om pure snelheid door het verminderen van de luchtweerstand, maar meer om het behoud van energie. Na een lange dag tegenwind kunnen de drie watt die je bespaart ten opzichte van de vorige Aspero optellen tot één energiegel minder die je maag te verwerken krijgt – DE MOEITE WAARD.
Naast de vermindering van de luchtweerstand is ook de staande achtervork verlaagd voor wat meer flexibiliteit aan de achterkant, en de stijfheid aan de voorkant iets verminderd om de laatste uren van een lange race minder pijnlijk te maken. Tussen die verlaagde staande achtervorken is er ook wat meer ruimte voor modder gecreëerd, gebruikmakend van wat ze hebben geleerd van de R5-CX (en de Unbound modderrace in 2023). Het zijn een hoop ogenschijnlijk kleine verbeteringen, maar ze tellen op tot een groot geheel. Het resultaat is een fiets die veel weg heeft van de originele Áspero, maar dan sneller, comfortabeler en veelzijdiger.
Afgemonteerd met een complete Sram Rival XPLR eTap 1×12 Disc groepset.